Službena stranica SZP
21312 Podstrana | Strožanačka cesta 20
091 544 33 03
03 lis., 2020 255 Pregleda

U povodu najave zatvaranja ceste kroz Zakučac (7): GLAS VAPIJUĆEGA U PUSTINJI

 
Kako se mnogi trgnu tek kad im nevolja zakuca vrata, tako i mi Poljičani shvatimo da je vrag odnio šalu tek kad nam drugi skroje sudbinu mimo naše volje i našega znanja. Tako je otprilike i u slučaju zatvaranja državne ceste D70 kroz Zakučac najavljenog za četvrtak 8. listopada 2020. bez suglasnosti i dogovora s korisnicima iste.
 
S druge strane postoje ili su postojali pojedinci i udruge građana kao što su inž. građ. Ivan Vulić, pok. prof. dr. Duško Marušić, prof. dr. Jure Radnić, pok. inž. građ. Ljubo Križanac, udruga Omiška stina s pok. Nikšom Čečukom na čelu (nisu i jedini) te u konačnici i Savez za Poljica koji su u dužem vremenskome razdoblju kontinuirano i argumentirano upozoravali na niz problema po pitanju izgradnje prometne infrastrukture na području Poljica uključivo i obilaznice Omiša, nudili alternativne opcije i inzistirali na održavanju stručnih javnih rasprava na kojima bi se stvar raspravila i iznašla optimalna rješenja, ali su bili i ostali glas vapijućega u pustinji jer je u pravilu izostajala potpora većine sugrađana, mjesnih odbora, nadležnih jedinica lokalne samouprave i medija kojima je važniji bio osobni komoditet ili pak vlastiti parcijalni interes.
 
Posljedično, sad smo tu gdje jesmo – pred zatvaranjem dionice državne ceste D70 kroz Zakučac koja je od životne važnosti za mnoge Poljičane i druge žitelje Poljica i Omiša, za gospodarstvenike iz poslovne zone Zakučac i njihovih gotovo šest stotina zaposlenika od kojih će mnogi dobiti otkaze zbog otežanoga poslovanja. Najtužnije od svega je što tako nije moralo biti!
 
A da doista tako nije moralo biti dokazuje priloženi grafički prikaz obilaznice Omiša star više od 10 godina na kojemu je zelenom bojom iscrtana buduća trasa obilaznice Omiša prema glavnom projektu IPZ Zagreb (dakle, službeno rješenje po kojemu se upravo gradi), a tamnijom narančastom i plavom 1. odnosno 2. etapa izgradnje, dok je svijetlijom narančastom sa ‘zaplavljenim’ tunelima prikazana trasa koja je izbačena iz prostornoga plana 8. travnja 2013. i koju bi po svaku cijenu trebalo realizirati umjesto zatvaranja kanjonskoga dijela državne ceste D70. Spomenutu trasu s probojem dvaju tunela, ‘Priko’ i ‘Lisičina’, predložio je inž. Ivan Vulić prije 15 i više godina, ali očito gluhonijemima koji uz to i ne vide.
 
Na lijevoj strani grafičkoga prikaza žutim je markerom naznačen tunel u dužini od 1400 m koji također zagovara inž. Vulić jednako kao i rotor pod nazivom čvor „Zakučac“ iz razloga što se jedino na takav način može iz smjera Dugoga Rata doći u centar Omiša ili produžiti u srednja Poljica nastavno do autoceste A1 i čvora Blato n/C i obratno bez da se uvjetuje nastavak vožnje do Ravnica te povratno gradskim središtem do željenoga odredišta. Jednako tako će iz smjera Makarske biti moguće samo tzv. izlijevanje prometa iz tunela na postojeću cestu D70 što i jest jedina svrha omiške zaobilaznice da se prometne gužve s Jadranske magistrale i središta Omiša prebace na nejaka poljička cestovna pleća s obzirom da od brze ceste Stobreč-Omiš zadugo neće biti ništa čak ako EU jednoga dana i odobri njeno financiranje.
 
To su, eto, riječju i slikom prijedlozi i rješenja koja desetljećima zagovaraju poljički ljudi od struke i koji su višekratno dostavljeni na sve moguće nadležne adrese, ali lišeni potpore Poljičana i drugih prethodno spomenutih subjekata (čast rijetkim iznimkama!) njihovi su prijedlozi, barem zasad, ostali mrtvo slovo na papiru. I zato, uz investitora Hrvatske ceste d.o.o. kao glavnoga krivca, tek nešto manje krivce za aktualne probleme treba potražiti u ogledalu.
 
Piše: Ante Mekinić, predsjednik Saveza za Poljica
01 lis., 2020 145 Pregleda

U povodu najave zatvaranja ceste kroz Zakučac (5): Apel gospodarstvenika poslovne zone Zakučac: IZGRADIMO TUNEL UMJESTO ZATVARANJA PROMETNICE D70

Neformalna najava zatvaranja kanjonskoga dijela državne ceste D70 kroz Zakučac od ponedjeljka 5. listopada 2020. zbog sanacije litice i izvođenja radova na omiškoj zaobilaznici podigla je na noge poduzetnike s područja Zakučca ne samo zbog izostanka pravovremene službene obavijesti nego još više zbog činjenice što zatvaranjem spomenute prometnice investitor Hrvatske ceste d.o.o. Zagreb izravno ugrožava njihov rad i poslovanje zbog čega su ozbiljno ugrožena i radna mjesta mnogih zaposlenika u njihovim tvrtkama.
 
Problem je, dakle, morao zakucati na konkretna vrata da bi mu se posvetila dužna pozornost, pa tako Savez za Poljica više nije jedini koji se na ovu temu od životne važnosti javno očitovao. Naime, to isto su jutros učinili i vodeći ljudi poslovnih subjekata s područja Zakučca koji su održali izvanredni sastanak te sročili i jednoglasno usvojili priopćenje za javnost upućeno odgovornim subjektima i pojedincima, ali i mnogim medijima, koje (prvi) prenosimo u cijelosti. Ono glasi ovako:
 
PRIOPĆENJE ZA JAVNOST U POVODU NAJAVLJENOG ZATVARANJA KANJONSKOGA DIJELA D70
 
U povodu namjere investitora Hrvatskih cesta d.o.o. da se zbog radova na izgradnji omiške zaobilaznice privremeno zatvori kanjonski dio državne ceste D70, u ime više od 500 djelatnika zaposlenih u 12 poslovnih subjekata s područja poslovne zone Zakučac od kojih mnogima navedenim povodom prijeti opasnost od gubitka radnih mjesta zbog otežanoga poslovanja, ovim priopćenjem obraćamo se predsjedniku uprave Hrvatskih cesta d.o.o. Zagreb g. Josipu Škoriću, resornome ministru g. Olegu Butkoviću, Splitsko-dalmatinskome županu g. Blaženku Bobanu i gradonačelniku Grada Omiša g. Ivi Tomasoviću da sagledaju i alternativni prijedlog za rješavanje nastalog problema za koji se mi nižepotpisani zalažemo, a koji je uz to funkcionalno i financijski povoljniji.
 
U najkraćemu, umjesto nepotrebnog zatvaranja ove životno važne prometnice i nuđenja pontonskoga mosta kao zamjenskoga rješenja koje to zapravo nije jer onemogućuje normalno odvijanje prometa, zalažemo se za prioritetno probijanje kanjonskoga tunela u dužini od oko 350 metara koji se za iste novce može izgraditi u svega par mjeseci nakon čega se svi potrebni radovi (sanacija litice, iskop tunela, gradnja mosta itd.) mogu neometano izvoditi bez štetnih posljedica po druge gospodarske subjekte ne dovodeći u pitanje normalno odvijanje života lokalnoga stanovništva, a napose ne žitelja cijelih Poljica.
 
U okolnostima kad je zbog pandemije koronavirusa egzistencija sviju nas ionako ozbiljno ugrožena, najmanje što možemo očekivati je razumijevanje odgovornih i nadležnih za naprijed predloženo i svima prihvatljivo rješenje ovog problema.
 
U Zakučcu, 1. listopada 2020.
(Slijede potpisi svih gospodarstvenika poslovne zone Zakučac)
 
Bit će svakako zanimljivo vidjeti da li će i na koji način prozvani subjekti i odgovorni pojedinci reagirati i da li će ipak doći do željenog održavanja stručnog okruglog stola u Omišu kako bi se napokon čuo glas domaćih stručnjaka i iznašla optimalna rješenja ovog i drugih problema koji u još većoj mjeri ugrožavaju dosegnuti životni standard Poljičana i drugih žitelja Poljica, a napose sveukupni razvitak Poljica u budućnosti.
 
Za nadati se je da će razum prevladati te da u bližoj budućnosti nećemo morati svjedočiti novim prosvjednim akcijama gospodarstvenika s ovog područja i njihovih zaposlenika, ali i žitelja srednjih Poljica koji su zapravo i najviše ugroženi službenim (i javnosti uglavnom nepoznatim) izvedbenim prometnim rješenjima na kojima investitor Hrvatske ceste d.o.o. iz samo njima znanih razloga inzistira.
01 lis., 2020 176 Pregleda

U SPOMEN NA NEVINE ŽRTVE POKOLJA U GATIMA: ‘OSVETA’ NAŠA JE – NAŠ OPROST!

I ovogodišnjega ‘koronovirusnog’ 1. listopada 2020. dostojanstveno je obilježena tužna obljetnica tragedije koja se u Gatima, Čišlima i okolnim zaseocima dogodila prije točno 78 godina kad su četnici uz pomoć talijanskih fašista na pravdi Boga zaklali ili ubili 79 žitelja Gata i 16 žitelja obližnjih zaseoka. Najmlađa ubijena osoba bila je beba od 9 mjeseci, a najstarija starica od 87 godina.
 
U komemoraciji je kao njezin pokrovitelj sudjelovao predsjednik RH Zoran Milanović, zatim počasna konzulica talijanskog konzulata u Splitu Maja Medić, župan Splitsko-dalmatinski Blaženko Boban (ujedno i kao izaslanik Sabora i Vlade RH), omiški gradonačelnik Ivo Tomasović i njegova zamjenica Rina Marušić, predsjednik omiškog GV Zvonko Močić te više desetaka Poljičana i njihovih gostiju. Prvi je svoj vijenac položio Andrija Pivčević, jedini preživjeli svjedok i žrtva nemilog događaja.
 
Misu zadušnicu predvodio je gatski župnik don Luka Stipinović prenijevši u svojoj propovijedi riječi blaženoga Miroslava Bulešića kako ‘osveta’ naša mora biti – oprost.
 
Tekst i fotografije: Ante Mekinić
28 ruj., 2020 306 Pregleda

U povodu najave zatvaranja ceste kroz Zakučac (4): MOŽE LI JADNIJE IZVJEŠTAVANJE?!

 
Svojim neprofesionalnim ‘izvještavanjem’ o problemima oko izgradnje Zaobilaznice Omiša, nekadašnje glasilo dalmatinskoga puka Slobodna Dalmacija pretvorilo se u ‘glasnogovornika’ državne tvrtke ‘Hrvatske ceste’ d.o.o. pristranim zauzimanjem za rješenja koja su isključivo po volji investitora, a nauštrb interesa Poljičana i drugih žitelja Poljica, pa i svih ostalih.
 
Tako u trećemu nastavku svoga agitpropa, hineći brigu za Poljičane, SD jadikuje nad činjenicom da jedna druga državna tvrtka (‘Hrvatske vode’) inzistira na poštivanju zakonske procedure oko postavljanja pontonskoga mosta zanemarujući činjenicu da isti, osim što ne rješava problem zatvaranja vitalne prometnice u kanjonu Cetine, može biti itekako opasan po živote sudionika u prometu, o čemu smo već pisali.
 
Uz to, SD kao i HC namjerno nigdje ne spominju da se Zaobilaznica Omiša ne gradi zbog dobrobiti Poljičana (naprotiv, ovako kako se radi za Poljičane je to višestruko štetno rješenje!) nego zato da se ublaže prometne gužve središtem Omiša i magistralom do Stobreča zbog odustajanja od izgradnje sad već fantomske brze ceste koju je investitor HC, po priznanju predsjednika uprave Josipa Škorića, prepustio milosti EU, o čemu smo također pisali.
 
I napokon, SD u duhu svoga pristranoga novinarstva ni rječju ne spominje izgradnju tunela u kanjonskome dijelu državne ceste D70 kao jedinog optimalnog rješenja sa stajališta sigurnosti sudionika u prometu, prometne funkcionalnosti, isplativosti i dugoročne održivosti, o čemu smo isto tako u više navrata pisali, a inž. Ivan Vulić i izravno svim nadležnim osobama i institucijama pa tako i redakciji SD.
 
Zaključno, ako su Poljičani već zakinuti za izgradnju brze ceste Stobreč-Omiš, ako im se, posljedično, isforsiranom Zaobilaznicom Omiša narušava postojeća kvaliteta življenja, zašto opet improvizirati preko poljičkih leđa privremenim postavljanjem neadekvatnog pontonskoga mosta umjesto izgradnje kanjonskoga tunela u dužini od svega 350 metara kao trajnog rješenja?!
 
I zato, da je SD stalo barem do objektivnog informiranja, njeni novinari bi potražili sugovornike na ‘suprotstavljenim’ stranama, a ne bi iz broja u broj forsirali nekompetentne tekstove po narudžbi moćnih spašavajući ko zna čije interese i guzice, a ne poljičke.
 

 

25 ruj., 2020 330 Pregleda

U povodu najave zatvaranja ceste kroz Zakučac (3): PONTONSKI MOST NIJE RJEŠENJE NEGO TUNEL

U povodu dvaju članaka objavljenih Slobodnoj Dalmaciji od 22. i 24. rujna 2020. pod naslovom “Vojska će postaviti ponton preko rijeke Cetine i spasiti Poljičane od kilometarskih vožnji“ i „Rušenje stijena uz Cetinu čekat će – pontonski most“ autorice Sandre Barčot (prvi smo već objavili, drugi sad objavljujemo), dipl. ing. građ. Ivan Vulić uputio je otvoreno pismo omiškome gradonačelniku Ivi Tomasoviću u kojemu dobronamjerno ukazuje na manjkavosti i zablude zagovaratelja postavljanja pontonskoga mosta zalažući se za hitno probijanje tunela u kanjonskome dijelu državne ceste D70 kao jedinoga pravog i trajnog rješenja.

U spomenutome pismu ing. Vulić upozorava da je pontonski most nefunkcionalno i neracionalno rješenje koje ne nudi mogućnost istovremenog odvijanja prometa u oba smjera, a napose ne istovremenu ophodnju vozila i pješaka pontonom čija je širina kolnika samo 5 metara, što će ugroziti sigurnost i jednih i drugih te izazvati zastoje u prometu i nepotrebne troškove mnogim gospodarskim subjektima, a zbog sveukupnih troškova postavljanja i održavanja pontonskoga mosta i svim ostalim poreznim obveznicima.

Za gotovo iste novce, nastavlja inž. Vulić, moguće je izgraditi tunel u dužini od 350 m na konačnoj lokaciji trase prometnice D70 kroz koji treba preusmjeriti kolni i pješački promet, te nesmetano nastaviti izgradnju ‘radnog’ tunela „Komorjak“ i mosta „Cetina“ i sanaciju klisure. Mogući prigovori da spomenuti tunel i trasa nisu planirani ne mogu biti prepreka realizaciji jer isti se slučaj dogodio kod obrušavanja litice u predjelu Stupica na državnoj cesti Makarska-Vrgorac pa se odmah prišlo izvedbi tunela i to na prometnici koja je tri do četiri puta manje opterećena od ove naše D70 koja Poljičanima, jednako kao i Omišanima i mnogim drugima, život znači.

Napominjemo da je pismo-odgovor ing. Vulića omiškome gradonačelniku Tomasoviću dostupno ovdje.

 

24 ruj., 2020 198 Pregleda

O BRZOJ CESTI OMIŠ-SPLIT IZ PRVE RUKE

Iz podužega intervjua predsjednika uprave Hrvatskih cesta Josipa Škorića za Dalmatinski portal objavljenoga 23. rujna 2020, izdvojili smo ulomak koji u uvodnim rečenicama ilustrira kako prvi čovjek tvrtke zadužene za upravljanje, građenje i održavanje državnih cesta doživljava ‘internu sabotažu’ vlastitih strateških projekata (“netko je prije par godina pustio da sve dozvole za brzu cestu Omiš-Split isteknu, ali nema smisla tražiti krivce i alibije”), dok u nastavku mrtvo-hladno poručuje kako ćemo se (valjda baš zato) načekati dok izgradnja brze ceste Omiš-Split dođe na red (“brza cesta Omiš-Split nešto je što po svemu zaslužuje biti nominirana u ovom razdoblju. Tako ćemo vlastita sredstva istovremeno moći usmjeriti u druge projekte u ovoj županiji koji ne odgovaraju kriterijima EU”).

Za neupućene, biti ‘nominiran’ isto je što i biti ‘predložen’ pa će se, drugim riječima, ova sad već fantomska brza cesta graditi kad i ako nam EU za nju udijeli novac ili u prijevodu ‘jednoga lipoga dana, a možda ni tada’ dok će novac namijenjen njenoj izgradnji HC trošiti na druge projekte kako to već njihovi nalogodavci (čitaj: politika) odluče.

Stoga bi i najveći naivci napokon morali shvatiti zašto je HC-u odnosno političarima važno promet s Jadranske magistrale po svaku cijenu preusmjeriti omiškom zaobilaznicom na nejaka poljička cestovna pleća jer sam Škorić otvoreno priznaje da se za barem još jedno desetljeće ne treba nadati radovima na prometnici koja je godinama bila prioritet nad prioritetima u svim planovima HC, ali sad, eto, više nije nego je, po Škoriću i HC-u, europska briga. Tko je i kad tako odlučio najmanje je važno jer cijela ova blamaža ionako više govori o nama nego o onima koji nas iz godine u godinu vuku za nos.

Za nevjerne Tome, evo i spomenutog ulomka iz intervjua Josipa Škorića pa se sami uvjerite u naprijed navedeno: “(…) Kad se voziš od Makarske do Splita dva ili tri sata, onda te ne zanima to što je netko prije par godina pustio da sve dozvole za brzu cestu Omiš-Split isteknu i što smo morali krenuti u postupak od nule. No, nema smisla tražiti krivce i alibije. Idemo rješavati problem maksimalno brzo i po pravilima struke. Javno smo komunicirali svoje planove, planirane rokove i usprkos koroni nastojimo ih se držati, pogotovo u onom dijelu koji se odnosi na obveze Hrvatskih cesta. Također, EU sredstva su nam velika prilika i ponosno mogu reći da smo ih do sada iskoristili u maksimalnom mogućem iznosu, a spremni smo i za novo programsko razdoblje. Ako je most Pelješac bio najvažniji projekt prošle omotnice, onda je brza cesta Omiš-Split nešto što po svemu zaslužuje biti nominirana u ovom razdoblju. Tako ćemo vlastita sredstva istovremeno moći usmjeriti u druge projekte u ovoj županiji koji ne odgovaraju kriterijima EU, ali će bitno unaprijediti kvalitetu života građanima (…)”.

Ako kome ovo Škorićevo prc… u zdrav mozak nije bilo dovoljno, ostatak intervjua dostupan je na https://dalmatinskiportal.hr/vijesti/intervju-josip-skoric–prometna-slika-splita-uskoro-ce-se-potpuno-izmijeniti–ove-godine-ulazemo-skoro-700-milijuna-kuna-u-ceste-splitsko-dalmatinske-zupanije/75795?fbclid=IwAR1k8qjxrk9CsJJwrNsY61IcdnuYCmK1v3bViqZBCxChPlNivMmd4Fu3vWs

23 ruj., 2020 107 Pregleda

EDI PIVČEVIĆU NAGRADA ZA ŽIVOTNO DJELO

Umjesto na Dan grada i nebeskog zaštitnika sv. Ivana Nepomuka 16. svibnja, svečanost uručenja javnih priznanja Grada Omiša za 2019. godinu održana je 21. rujna 2020.

Uz čestitke svim dobitnicima među kojima je i nekoliko poljičkih laureata (dobitnik Nagrade za životno djelo Vladimir Zemunik, dobitnici Skupne nagrade KUU “Mosor” iz Gata i dobitnik Plakete Ante Amulić, predsjednik KUD-a “Mile Gojsalić” iz Kostanja), nama je posebno zadovoljstvo da je Nagradu za životno djelo dobio zajednički kandidat Saveza za Poljica i MO Kostanje prof. emer. Edo Pivčević koji, nažalost, zbog bolesti nije mogao nazočiti svečanosti pa mu ovim putem šaljemo čestitke i želje za uspješnim oporavkom u daleki Bristol.

Također donosimo i popis nagrađenih učenika i sportaša kojima su na istoj svečanosti dodijeljena javna priznanja za postignute uspjehe u njihovome radu. Pridružujemo se čestitkama i želimo im još više uspjeha u budućnosti!

23 ruj., 2020 151 Pregleda

U povodu najave zatvaranja ceste kroz Zakučac (2): JE LI PONTONSKI MOST RJEŠENJE?

Hoće li ponton preko Cetine spasiti Poljičane od kilometarskih vožnji kako naslov priloženog novinskog članka tvrdi, praksa će pokazati, ali zanimljivo je da ovakvo improvizirano rješenje, funkcionalno i financijski vrlo problematično, zagovara Grad Omiš, a ne Hrvatske ceste kao investitor te da se umjesto toga primarno ne inzistira na probijanju tunela u kanjonskome dijelu državne ceste D70 kao dijelu konačnog i trajnog rješenja problema s odronima koji nisu od jučer.