GATSKI OBLJETNIČARI
Evo lipe priče o gatskim obljetničarima DVD-u Gata (40 godina), Kickboxing klubu „Sv. Jure“ (25 godina) i Planinarsko-ekološkoj udruzi Gata (20 godina) iz pera Mladena Nejašmića objavljene u današnjemu broju SD. Čestitamo!
Evo lipe priče o gatskim obljetničarima DVD-u Gata (40 godina), Kickboxing klubu „Sv. Jure“ (25 godina) i Planinarsko-ekološkoj udruzi Gata (20 godina) iz pera Mladena Nejašmića objavljene u današnjemu broju SD. Čestitamo!
O opetovanim najavama ministra prometa Butkovića kako ćemo novu cestu Split-Omiš imati do 2027. može se reći samo ono što svakim danom postaje sve očitije – u laži su kratke noge!
Što se pak tiče izgradnje 4,5 kilometara duge dionice od Dugog Rata do Omiša, važnije od roka njene izgradnje je trasa kojom se ista namjerava graditi. Naime, investitor Hrvatske ceste d.o.o. inzistira na trasi koja potencira nova odroništa u naseljenome dijelu grada i koja uz to trajno narušava prepoznatljivu vizuru Omiša i njegove ambijentalne vrijednosti sa stajališta estetike, buke i čistoće zraka. Stoga bi razumno bilo na vrijeme razmotriti moguću korekciju trase prema Dugom Ratu u horizontalnom i vertikalnom smislu kako uz sve navedeno ista ne bi nepotrebno zauzimala vrijedno građevinsko zemljište no jednako tako i zbog racionalnije odvodnje i zbrinjavanja oborinskih voda.
Objave s prometnom tematikom poput ove koju prenosimo iz današnjega broja SD nisu ništa drugo doli nova epizoda bajke za odrasle koju netko sustavno plasira u javnost nudeći lažnu nadu sve očajnijim žiteljima splitske urbane aglomeracije da će stanje u prometu uskoro biti bolje.
S druge pak strane nitko relevantan ne usuđuje se otvoreno reći da će stanje u prometu biti samo gore zato što se umjesto stručnih nameću politička prometna rješenja kao što je forsiranje ishodišne dionice buduće obilaznice od Mravinaca do TTTS-a jer promet koji će se njome preusmjeriti s brze ceste iz smjera Solina i Klisa prema TTTS-u zadugo će dodatno opterećivati ionako najopterećenije prometno raskrižje u državi, ono stobrečko.
Stoga je naprosto nevjerojatno da barem čelni ljudi Splita, Solina, Podstrane, Dugog Rata i Omiša na čelu sa SD županom to ne uviđaju i ne zauzmu se za hitan nastavak radova na dionici „čvor TTTS“ – „čvor Grljevac“ s pristupnom cestom do DC8 (Jadranska magistrala) koji su davne 2007. započeti, a 2011. naprasno i bez obrazloženja obustavljeni te izgradnju deniveliranoga križanja „Stobreč“ zato što se jedino izgradnjom ovih objekata cestovne infrastrukture mogu riješiti ili barem značajno umanjiti prometne gužve i zastoji na potezu od Sirobuje do Grljevca kojima svakodnevno svjedočimo tijekom cijele godine, naravno, do konačne izgradnje brze ceste Split – Omiš kao jedinog pravog rješenja na koje ćemo započetim tempom pričekati još barem jedno desetljeće.
U najnovijemu broju Podstranske revije čiji osnivač i izdavač je Ogranak Matice Hrvatske u Podstrani, temi „Poljičica – nacionalno kulturno dobro“ posvećeno je čak deset stranica časopisa koje smo, ljubaznošću Uredništva, učinili javno dostupnima i u digitalnome formatu (poveznica na kraju teksta).
Uz spomenutu posvetu poljičici u svome sadržajno bogatome polugodišnjaku za kulturu i društvena pitanja, Ogranak Matice Hrvatske u Podstrani pridonio je afirmaciji poljičice i kao važan suorganizator svečanosti na Priku i u Zagrebu priređenih u povodu proglašenja poljičice nacionalnim kulturnim dobrom te naročito preuzimanjem uloge jednog od nositelja ovog kulturnog dobra.
Zbog očitovanog poštovanja i skrbi za baštinu svojih pređa kojom se diči i država Hrvatska, članovi Ogranka Matice Hrvatske u Podstrani zavrijeđuju zahvalnost i čestitke svih kojima je do te iste baštine stalo.
Poveznica na prilog o poljičici: Podstranska_revija_prilog_o_poljicici
Umjesto očajavanja, vozači sa šireg splitskog područja moraju poduzeti sve što je u njihovoj moći da se u najkraćem mogućem roku pristupi izgradnji brze ceste Split – Omiš s tim da prioritet svih prioriteta bude nastavak 2007. započetih, a 2011. naprasno obustavljenih radova na dionici „čvor TTTS“ – „čvor Grljevac“ s pristupnom cestom do DC8 (Jadranska magistrala) te izgradnja deniveliranoga križanja „Stobreč“ zato što se jedino izgradnjom ovih objekata cestovne infrastrukture mogu riješiti ili barem značajno umanjiti prometne gužve i zastoji na potezu od Sirobuje do Grljevca kojima svakodnevno svjedočimo tijekom cijele godine.
Nasuprot tome forsira se izgradnja dionice „čvor Mravinci“ – „čvor TTTS“ koju je politika nametnula kao prioritet premda se njenom izgradnjom u prometnome smislu neće dogoditi nikakav značajniji pozitivni pomak kao što neće ni ‘kozmetičkim’ uređenjem stobrečkoga raskrižja niti privremenim puštanjem u promet omiške obilaznice.
I napokon, ako su doista na rubu očaja, vozači bi napokon morali barem kao odgovorni birači uskratiti svoje glasove onima koji im godinama daju lažna obećanja, a novac namijenjen splitskoj cestovnoj infrastrukturi preusmjeravaju drugima.
Gospodin Boris Raebiger, Nijemac koji godinama dolazi u posjet obitelji koja živi u Podstrani, šokiran načinom na koji se uređuju naše ceste, ne može se načuditi zašto se ne radi i zimi nego tek iza Uskrsa, i zašto se u tom slučaju ne radi barem 12 sati dnevno pa čak i noću nego se svake godine iznova stvara prometni kaos.
I to je eto, vjerovali ili ne, ovom njemačkom državljaninu bio dovoljan razlog da iznerviran nazove redakciju SD i prosvjeduje pa se zacijelo i vi u čudu pitate – Zašto, Borise, pobogu? Zar u ovih 20-tak godina koliko nas posjećuješ nisi ništa naučio?!
„U živopisnom Zakučcu muku muče s prošlošću!“ – nadnaslov je članka objavljenog u podlistku Makarska kronika(!?) u današnjoj Slobodnoj Dalmaciji – što bi značilo da živopisni Zakučac nema problema sa sadašnjošću!? Moguće zato su po život opasni odroni na kanjonskoj dionici državne ceste D70 koja Zakučac povezuje sa središtem Omiša i kojom je upravo zbog toga prolaz pješacima zabranjen, izostali s popisa pluseva i minusa življenja u Zakučcu? A možda je tek neodlučnost aktera ove priče razlog izostajanju jer doista se nije lako odlučiti spadaju li odroni u minuse zbog životne ugroze sudionika u prometu ili u pluseve kao ekstremni adrenalinski doživljaj koji upotpunjuje lokalnu turističku ponudu? Bilo kako bilo, živopisni Zakučac puca od adrenalina!
Čestitamo Snježani Kordun, članici Saveza za Poljica, na stečenome zvanju interpretatorice baštine Splitsko-dalmatinske županije specijalizirane za Poljičku kneževinu na temu “Tragovima poljičkih junakinja i junaka”.
Mnoge znane i neznane junakinje i junaci, kako nekada tako i danas, inspiracija su potomstvu. Čak i u najtežim trenucima, u usponima i padovima koje život nosi, oni su uz nas i snaže nas, opraštaju pogreške, zaboravljaju propuste i čuvaju ono najljepše u svome srcu. Zato je važno da i mi čuvamo spomen na njih jer, moto je Snježanin, hrabrost treba snažno korijenje da bi mogla rasti!
Da nije žalosno, bilo bi smiješno! Jedni Poljičani prosvjeduju protiv zaobilaznice žaleći se da su ih izvarali oni koji desetljećima ignoriraju naše postojanje, drugi za to vrijeme istim tim ‘ignorantima’ veličaju feštu, treći kojih je i najviše čine fintu kao da se njih ovaj problem ne tiče dok četvrti i ne znaju da nekakav problem uopće postoji. Prava slika i prilika današnjih Poljica!