
U povodu zatvaranja ceste kroz Zakučac (20): TONSKI ZAPIS NASTUPA ING. IVANA VULIĆA U PROGRAMU RADIO BRAČA

Kao ilustraciju tvrdnje iz prethodne objave br. 18 da Hrvatske ceste i njihov ravnatelj Josip Škorić svojim postupcima i izjavama siluju ne samo činjenice i zdravi razum nego i životne potrebe žitelja Poljica i Omiša kako bi na njima ‘štedjeli’, donosimo usporedni prikaz službenog (važećeg) i alternativnog prijedloga rješenja čvora ‘Omiš’ inž. Ivana Vulića i suradnika (na koji se nitko od nadležnih ni osvrnuo nije!) iz kojega se to najbolje vidi.
Stoga još jednom ponovimo: koliko god važan bio tunel kroz Lisičinu zajedno s novom trasom državne ceste DC-70 u njenom ishodišnom dijelu (na skici desno označena smeđom bojom) jednako ili više je važno što službeno rješenje čvora ‘Omiš’ (skica lijevo) ne udovoljava prometnim potrebama ni Poljičana ni Omišana zato što suluda račva u tunelu „Komorjak“ ne omogućuje DVOSMJERAN promet nego samo tzv. IZLIJEVANJE prometa iz smjera Makarske na jadnu poljičku cestovnu infrastrukturu, dok vozilima iz smjera Dugoga Rata (Splita) UVJETUJE NASTAVAK VOŽNJE do Ravnica da bi tek POVRATNOM vožnjom kroz središte Omiša(!) ta ista vozila nastavila put do svojih poljičkih odredišta odnosno do autoceste A1 i čvora ‘Blato n/C’.
Za razliku od službenog rješenja čvora ‘Omiš’ po kojemu se, nažalost, upravo izvode radovi na omiškoj zaobilaznici, alternativno rješenje na skici desno OMOGUĆUJE odvijanje prometa u SVIM smjerovima i to bez narušavanja vizure Mošnice, Babnjače i Komorjaka, trorogog uresa grada Omiša s poljičke strane koji će, izgradili se njihovim obroncima brza cesta kako su HC naumile, u budućnosti biti poprište novih odrona i sanacija.
Drumovi će poželjeti Turaka, al’ Turaka više biti neće. Zamijeniše ih Hrvatske ceste d.o.o.!
Napomena: obe priložene varijante prometnog rješenja čvora ‘Omiš’ dostupne su u većem formatu na http://poljica.hr/o-drzavnoj-cesti-d8-stobrec-omis-kroz-poljica/
Iz mnoštva dezinformacija s raznih strana kojima je zajednički cilj osporiti argumente žitelja Poljica i gospodarstvenika iz poslovne zone Zakučac za prioritetnom izgradnjom tunela kroz Lisičinu umjesto zatvaranja kanjonskoga dijela državne ceste DC-70 izdvajamo zacijelo najlicemjerniju među njima koju je izgovorio predsjednik uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić rekavši da će, citiramo, ovaj projekt (odnosi se na obilaznicu Omiša) u konačnici imati najveće pozitivne učinke na ljude koji ovdje žive.
Drugim riječima, prvi čovjek Hrvatskih cesta smatra pozitivnim po žitelje Zakučca i ostatka Poljica skorašnje preusmjeravanje prometa s Jadranske magistrale na cestovnu infrastrukturu Poljica iz doba Franje Josipa I. jer će se, eto, na taj način prometno rasteretiti središte Omiša i dionica Jadranske magistrale od Omiša do Stobreča koja je godinama najopterećenija prometnica u državi.
O štetnim posljedicama po zdravlje Poljičana i njihovu sigurnost u prometu, o zagađivanju njihova okoliša, o narušavanju postojeće kvalitete njihova življenja, o remećenju njihove svakodnevnice zbog višekratnog nepotrebnog zatvaranja ceste kroz Zakučac, o nadoknadi šteta njima i gospodarstvenicima čije će poslovanje biti ugroženo, gospodin Škorić nije rekao ništa.
Također ništa nije rekao ni o razlozima zbog kojih Hrvatske ceste uporno ne grade brzu cestu Stobreč-Omiš ili barem njenu najkritičniju dionicu čvor ‘TTTS’-čvor ‘Grljevac’ koja je godinama prioritet svih prometnih prioriteta u Hrvatskoj i za koju je odavno izdana čak i građevinska dozvola, a što je posljedično uvjetovalo potrebu za ‘hitnom’ izgradnjom obilaznice Omiša i to s nizom nelogičnih i nefunkcionalnih prometnih rješenja. Najnenormalnije među njima svakako je račva u tunelu „Komorjak“ (!) koja onemogućuje dvosmjeran promet nego samo tzv. izlijevanje prometa iz smjera Makarske na neprimjerenu poljičku cestovnu infrastrukturu, dok vozilima iz smjera Dugoga Rata (Splita) uvjetuje nastavak vožnje do Ravnica da bi tek povratnom vožnjom kroz središte Omiša ta ista vozila nastavila put do svojih poljičkih odredišta odnosno do autoceste A1 i čvora ‘Blato n/C’.
Zbog svega navedenoga samo jedna riječ odgovarajuće opisuje odnos i ponašanje Hrvatskih cesta prema Poljicima i Poljičanima, a to je ‘silovanje’ činjenica i zdravoga razuma! I zato žiteljima i gospodarstvenicima Poljica i Omiša na čelu s poljičkim mjesnim odborima ne preostaje drugo nego objediniti sve svoje snage u pravednoj i zakonitoj borbi za svoja ljudska i građanska prava te snagom argumenata primorati nadležne na svim razinama da se zauzmu za razumna, funkcionalna i dugoročno održiva rješenja nasuprot samovolji i štetnim improvizacijama Hrvatskih cesta.
Napomena: ovaj tekst je dostupan i na https://web.facebook.com/Savez-za-Poljica-1150774415067736
Učinak jučerašnjega sastanka mjesnih odbora s područja Grada Omiša i poslovnih subjekata poslovne zone Zakučac je predmetno pismo naslovljeno na predsjednika uprave Hrvatskih cesta Josipa Škorića i resornoga ministra prometa Olega Butkovića te dato na znanje Tehničkoj ispostavi Hrvatskih cesta u Splitu, SD županu Blaženku Bobanu, omiškome gradonačelniku Ivi Tomasoviću i predsjedniku omiškoga Gradskoga vijeća Zvonku Močiću, u kojem se traži njihovo žurno očitovanje u povodu najavljenog zatvaranja prometa u kanjonskome dijelu državne ceste D70.
S obzirom da je pismo poduže, sadržaj istog dostupan je ovdje.
Kako je Savez za Poljica posljednjih godina uputio na desetke sličnih pisama na iste naslove, uključivo i naslov predsjednika Vlade RH, naravno da podržavamo i predmetno pismo ali s tom razlikom što predlažemo bezuvjetnu odgodu zatvaranja ceste kroz Zakučac dok ne bude u funkciju tunel kroz Lisičinu jer isti je moguće izgraditi i bez zatvaranja spomenute prometnice i to u manje od dva mjeseca. No kako ovime zalazimo u stručnu raspravu, tražili smo i tražimo hitno sazivanje stručnog okruglog stola u Omišu na kojemu bi se ove stvari raspravile i iznašla najbolja rješenja i to ne samo po pitanju kanjonskoga dijela državne ceste D70 nego i po svim drugim gorućim pitanjima u vezi sa izgradnjom obilaznice Omiša, a napose o uvjetima pod kojima je koliko-toliko prihvatljivo preusmjeravanje prometa s Jadranska magistrale na nejaka cestovna pleća srednjih Poljica. To se u prvome redu odnosi na neophodnu izgradnju obilaznica svih većih srednjopoljičkih naselja (Naklice, Tugare i Srinjine s jedne te Gata, Čišla, Ostrvica i Zvečanje s druge strane) kako ne bi bilo ugroženo zdravlje i životi te postojeći uvjeti života i stanovanja njihovih žitelja.
Jednako tako ne smije se zaboraviti na nedavnu sramotnu ‘rekonstrukciju’ derutne županijske ceste Bisko-Blato n/C kroz Gornja Poljica koju je prijeko potrebno temeljito rekonstruirati sukladno postojećemu projektu jer ovakva kakva jest samo ilustrira maćehinski odnos Splitsko-dalmatinske županije prema Poljicima i Poljičanima od kojih mnogi još uvijek nemaju ni vode ni struje iako im Cetina prolazi dvorištem.
Drugim riječima, u rješavanju aktualnog kao i svih drugih životno važnih problema, Poljičani i drugi žitelji Poljica moraju se držati zajedno jer u protivnome će se samo nastaviti agonija žitelja nekoć slavne Poljičke Republike. Stoga na predmetni problem moramo gledati kao na priliku za zajedništvo svih Poljičana i ostalih žitelja Poljica u borbi za bolje sutra i to ne samo njih nego i Poljicima nadležnih gradova i općina koji to još uvijek, nažalost, ne shvaćaju.