Trasa brze ceste Dugi Rat-Omiš, projektirano (A) i alternativno rješenje (B)

Potaknuti problemima kojih im je i doslovno priko glave, u četvrtak 24. travnja 2025. u organizaciji Mjesnog odbora Priko održan je sastanak na temu izgradnje dionice brze ceste Dugi Rat-Omiš, planirane gradnje komercijalne marine u zaštićenome ušću rijeke Cetine te najave smanjivanja zelenih površina na području Ribnjaka. Kako spomenuti problemi muče i druge Poljičane i Omišane, sudjelovali su još predstavnici mjesnih odbora Zakučac, Naklice, Punta-Stari grad i Duće, udruge Savez za Poljica, pojedini građanski aktivisti i troje kandidata za funkciju gradonačelnika Grada Omiša.  

Predstavnici Saveza za Poljica koji godinama prate prometnu problematiku detaljno su izložili sve okolnosti povezane s trasom brze ceste Dugi Rat-Omiš koju forsiraju Hrvatske ceste d.o.o. (varijanta A), a koja po projektu IPZ-a Zagreb zasijeca južne padine Mošnice s tri tunela i šest vijadukata ponad gusto naseljene gradske četvrti Priko što za posljedicu ima trajnu devastaciju okoliša i njegovih ambijentalnih vrijednosti ali i destabilizaciju uvjetno stabilne padine te nova potencijalna odroništa. Uz sve navedeno spomenuta trasa prometno je krajnje nefunkcionalna zato što ne omogućuje izravnu povezanost grada s obilaznicom i autocestom A1 zbog čega ne ostvaruje ni svoju primarnu funkciju, a to je prometno rasterećenje gradskog središta Omiša.

Kao alternativno rješenje koje otklanja sve navedene probleme nezavisni stručnjaci iz udruge Savez za Poljica zagovaraju trasu položenu sjevernije u odnosu na službenu (varijanta B), a koja podrazumijeva izgradnju rotora „Omiš-zapad“ u Zakučcu kojim bi se omogućilo odvijanje prometa u svim željenim smjerovima i samo jednog višenamjenskog tunela kroz brdo Komorjak u dužini od cca 1400 metara u smjeru Dugog Rata koji bi uz cestovni promet poslužio i za polaganje trase vodovoda za potrebe gornjih zona primorskih Poljica, srednjodalmatinskih otoka i grada Splita. Realizacija ove trase bila bi i izvedbeno jednostavnija, a samim time sigurnija i financijski povoljnija, i ne manje važno – njena gradnja, za razliku od varijante A, ne bi remetila postojeći način odvijanja prometa. 

Kako varijanta B kao alternativno rješenje podrazumijeva i novo projektiranje te odgovarajuću prilagodbu prostornih planova grada i županije, Hrvatske ceste d.o.o. drže neprihvatljivim odustajanje od varijante A tj. trase vrletima Mošnice usprkos svim njenim nedostacima zbog novca uloženoga u projektiranje i vremena koje bi se izgubilo na novo projektiranje i ishođenje potrebnih dozvola. Nasuprot tome Savez za Poljica smatra neprihvatljivim daljnje inzistiranje na prometnome rješenju koje ne rješava prometne potrebe Omiša i Poljica, koje nije razvojno, koje trajno devastira ambijentalne vrijednosti i prepoznatljivi krajobraz grada i uz sve to predstavlja prijetnju dionicima u prometu, a napose žiteljima Prika zbog mogućih odrona i to ne samo tijekom gradnje nego i po završetku radova.

Pomno razmotrivši sve prednosti i nedostatke jedne i druge varijante, napose u kontekstu činjenice da se ovakav projekt radi jednom u stotinu godina, sudionici sastanka jednoglasno su zaključili da je dugoročno korisnije odustati od varijante A opterećene brojnim problemima u korist alternativne varijante B koja u svim bitnim elementima nudi bolja rješenja te da se takvo stajalište predoči odgovornima u Hrvatskim cestama d.o.o. ali i najširoj javnosti.

Stoga je zaključeno da se u prvoj polovici svibnja 2025. priredi javna tribina u Omišu na koju bi bili pozvani i svi kandidati za funkciju gradonačelnika Grada Omiša kako bi javno očitovali svoja stajališta u predmetnoj stvari kao i po pitanju izgradnje luke nautičkog turizma – marine Omiš-Ribnjak na ušću rijeke Cetine za koju sudionici sastanka predlažu da se briše iz svih prostornih planova zbog javnosti već poznatih razloga (sužavanje ušća i plavljenje grada Omiša, uništavanje kopna iskopom u površini većoj od 6000 m2, uništavanje i ugrožavanje zaštićenih vrsta flore i faune, onečišćenje zapadno položenih plitkih pješčanih plaža i ugrožavanje egzistencije stanovništva koje živi od turizma), a prostor prenamijeni u plažu sa zelenom površinom i sportsko-rekreativnim sadržajima.

Također je zauzeto stajalište da se ostavi na snazi postojeća odredba Urbanističkog plana uređenja Ribnjak (IX)  kojom je propisano da u svakoj zoni javne namjene minimalno 25% površine treba realizirati kao parkovnu zelenu površinu umjesto predloženog smanjivanja iste na svega 10% čime bi se u smislu zelenila opustošilo ovaj i druge gradske kvartove na što grad koji drži do sebe i zdravlja svojih građana nikada ne bi smio pristati.

U privitku:

  1. A i B varijanta trase brze ceste Omiš – Dugi Rat (grafički prikaz)
  2. Luka nautičkog turizma-marina Omiš-Ribnjak na ušću Cetine (grafički prikaz)
Facebook Komentari