O gradnji i obnovi cesta u Splitsko-dalmatinskoj županiji u ovoj i u godinama koje slijede, u emisiji „Županijska ura“ HR Radija Split u petak 4. siječnja 2019. govorio je državni tajnik u Ministarstvu mora, pomorstva i infrastrukture Tomislav Mihotić. Poljičanima i drugim žiteljima Poljica svakako će najzanimljiviji biti uvodnih pet minuta razgovora u kojemu iz prve ruke saznajemo ili točnije potvrđujemo naše ranije pretpostavke da od izgradnje brze ceste od Solina do Omiša do daljnjega neće biti ništa, ali će zato u najkraćem mogućem roku u funkciji biti ‘zaobilazni pravac’ Žrnovnica – Srinjine – Tugare – Naklice – Omiš.
Iako je brza cesta Solin – Omiš, po riječima tajnika Mihotića, uz Pelješki most najveći cestovni projekt u Republici Hrvatskoj i uz to godinama najopterećenija prometnica u Hrvatskoj, a u jednome trenutku lani čak i u cijelome svijetu zbog 30-kilometarske kolone vozile, realizacija ove prometnice koja je dugo bila prioritet u svim planovima Hrvatskih cesta uvjetovana je dobivanjem sredstava iz EU fondova što će se, kako državni tajnik vjeruje (!?), dogoditi u slijedećem planskom razdoblju od 2020. do 2027. Za to vrijeme brojni drugi objekti cestovne infrastrukture gradit će se vlastitim sredstvima Hrvatskih cesta, dakle našim zajedničkim novcima. Stoga su već u tijeku, nastavlja Mihotić, užurbane pripreme i natječaji za izgradnju zaobilaznice Splita od čvora „Mravinci“ do čvora „TTTS“ te zaobilaznice Omiša od postojećeg tunela preko budućeg mosta „Cetina“ i budućeg tunela „Komorjak sjever“ do Zakučca i Naklica kako bi ovaj ‘zaobilazni pravac’ što prije bio u funkciji navodnog rasterećenja Jadranske magistrale između Stobreča i Omiša.
Drugim riječima, brza cesta Solin – Omiš teška više od 300 milijuna eura (!) prepuštena je milosti ili nemilosti EU birokrata i to nakon što se iz istih izvora očekuje i financiranje Pelješkog mosta, dok će se za to vrijeme promet odvijati ‘zaobilaznim pravcem’ s autoceste A1 iz smjera Dugopolja preko Mravinaca, TTTS-a, Žrnovnice, Srinjina, Tugara i Naklica do mosta na Cetini i dalje prema Makarskoj i obrnuto, iz smjera Makarske preko spomenutog mosta do Naklica prema Splitu i Dugopolju odnosno preko Gata prema čvoru „Blato na Cetini“ i autocesti A1.
Puno zanimljivije od onoga što je državni tajnik Mihotić u radijskoj emisiji izrekao je sve ono što nije rekao, a trebao je. Mogao je, primjerice, obrazložiti zašto se o brzoj cesti Solin – Omiš jednom govori kao o ‘nerealiziranoj dionici cestovnog projekta Trogir – Omiš’, a drugi put kao o ‘novoj multimodalnoj platformi splitske aglomeracije Solin – Stobreč – Dugi Rat – Omiš’ koju navodno nije moguće izgraditi bez EU sredstava kojih pak nema bez trajektne luke u Krilu. Mogao je također pojasniti kojim se izračunom došlo do procijenjenog iznosa od preko 300 milijuna eura. Jednako zanimljivo bilo bi znati na kojim se stručnim elaboratima i studijama temelji opravdanost i isplativost izgradnje trajektne luke u Krilu kao i prometna (ne)funkcionalnost zaobilaznice Omiša. Zanimali bi nas i razlozi nagle promjene dosadašnjih cestovnih prioriteta u korist izgradnje tunela kroz Kozjak, te napose razlozi dosadašnjih nebrojenih odgađanja izgradnje brze ceste Solin – Omiš kao i razlog ukidanja čvora „Grljevac“. Također nas živo zanima što je uvjetovalo naglo forsiranje ‘zaobilaznog pravca’ kroz Srednja Poljica i zbog čega se nasuprot tome uporno ne gradi državna cesta D-70 od Omiša do čvora „Blato na Cetini“. Zanima nas i sudbina neutrošenih novčanih sredstava za sve ove planirane, a još uvijek neizgrađene objekte prometne infrastrukture i još puno toga.
Pa ipak, i ovako sročena vijest lišena bilo kakvih racionalnih obrazloženja kakvu nam je iznova servirao državni tajnik Mihotić, bez sumnje će obradovati mnoge izvan Poljica koji drže da je bolje dobiti ‘išta nego ništa’, ali i rastužiti mnoge u Poljicima koji posve razložno strahuju da će im povećani protok vozila kroz vlastito dvorište donijeti ne samo nove zastoje nego i ugroziti osobnu sigurnost te postojeću kvalitetu življenja. Kažemo iznova jer je naša udruga o svemu ovome već pisala ministarstvu čiji je Mihotić tajnik, ali smo dobili jednako štur i birokratski odgovor bez imalo empatije za Poljica i poljičke probleme. No da se razumijemo, ništa mi ne zamjeramo državnome tajniku Mihotiću, naprotiv, ističemo ga za primjer mnogima kako se brane interesi onih koje zastupaš.
Stoga vjerujemo da ni tajnik Mihotić niti bilo tko drugi neće zamjeriti ni našoj udruzi što se zdušno zalaže za interese svoga zavičaja, pa zato još jednom podsjećamo da Savez za Poljica inzistira na dugoročno održivim prometnim rješenjima što podrazumijeva prioritet u izgradnji dionice čvor „TTTS“ – čvor „Grljevac“ za koju već odavno postoji važeća građevinska dozvola te nastavak izgradnje brze ceste prema Omišu sa dva kolnička traka umjesto četiri i bez trajektne luke u Krilu čime ukupna vrijednost investicije značajno pada ispod fantomskih 300 milijuna eura. Usporedo s tim zalažemo se i za ozbiljne cestovne i komunalne zahvate u pripremi ‘zaobilaznog pravca’ kroz Srednja Poljica za preuzimanje dijela tranzitnog prometa između čvorova „Dugopolje“ i „Blato na Cetini“ te Omiša što podrazumijeva i izgradnju nužnih zaobilaznica pojedinih naselja uzduž trase sukladno interesu njihovih žitelja.
Svaki pristup drugačiji od opisanog Savez za Poljica smatra štetnom improvizacijom koja onemogućuje optimalan razvoj Poljica u budućnosti što izravno ugrožava dugoročne interese žitelja Poljica, ali i interese Poljicima nadležnih jedinica lokalne samouprave te Splitsko-dalmatinske županije u cjelini.
Zato još jednom pozivamo sve Poljicima nadležne gradove i općine, sve mjesne odbore s područja Poljica i sve građanske inicijative i udruge da se udruženim snagama barem pokušamo izboriti za dugoročno održiva prometna rješenja umjesto netransparentnih i po svemu sudeći štetnih improvizacija koje otvaraju prostor špekulacijama o mogućem pogodovanju parcijalnim interesima te prikrivanju odgovornosti onih koji desetljećima problem odgađaju umjesto da ga rješavaju.
Ovaj apel kojim dobronamjerno ukazujemo na potrebu stručnog preispitivanja nametnutih nam prometnih rješenja ne samo što je naše građansko pravo kao europska civilizacijska stečevina koju naša država i formalno dijeli pripadnošću Europskoj uniji nego je istovremeno i zalogom naše čiste savjesti pred pređima i potomcima jer će vrijeme kao najpravičniji sudac kad-tad valorizirati svačiju, pa i našu ulogu u ovom pitanju od životne važnosti za Poljica i sve žitelje s područja nekoć slavne knežije.
Razgovor sa državnim tajnikom Ministarstva mora, pomorstva i infrastrukture Tomislavom Mihotićem dostupan je na:
https://radio.hrt.hr/radio-split/clanak/nastavlja-se-etapna-gradnja-prometnice-solin-omis/187528/