Kako smo jučer i najavili, danas objavljujemo dva prijedloga za rješenje budućeg čvora ‘Omiš’: službeni, s potpisom Hrvatskih cesta d.o.o. (1) i neslužbeni koji su izradili naši domaći stručnjaci na čelu sa dipl. inž. građ. Ivom Vulićem (2).
I dok službeni prijedlog samo donekle rasterećuje Grad Omiš od prometnih gužvi preusmjeravajući tranzitni promet s Jadranske magistrale na nejaka poljička cestovna pleća (što Poljicima samo šteti ne donoseći im nikakvu korist!), istovremeno i Omiš i Poljica ostaju bez brzog spoja s autocestom A1! Nasuprot tome, naši poljički stručnjaci u okviru istih troškova nude rješenje koje prometno rasterećuje i Omiš i Poljica i što je najvažnije – koje svim sudionicima u prometu, neovisno o smjeru iz kojega dolaze, omogućuje da u svakome trenutku mogu izabrati željeni smjer kretanja bez suvišne vožnje do odgovarajućeg čvora na trasi zaobilaznice.
Zato je od posebne važnosti što prije izgraditi početnu dionicu ceste D70 (označena smeđom bojom na predlošku br. 2) koja omogućuje brzi spoj Omiša sa zaobilaznicom te Poljicima (s cestom koja preko Naklica nastavlja do Splita i cestom koja preko Gata vodi do čvora Blato n/C). Ova ishodišna dionica D70 uz to i prometno rasterećuje Zakučac omogućujući Gradu Omišu smještanje niza novih sadržaja na tom atraktivnom prostoru (od šetnice do stambenih, radnih i rekreativnih zona) što sad nije moguće zbog postojeće ceste koja Omiš povezuje s Poljicima (označeno crvenim).
Realizacijom čvora „Omiš“ u varijanti koju zagovara naša domaća pamet otvara se mogućnost realizacije i drugih infrastrukturnih potreba, u prvome redu prijeko potrebnog vodovoda s obzirom da se pri planiranju vodilo računa o visinskim razlikama i potrebnim padovima. Istovremeno, realizacijom predloška br. 2 bila bi i znatno manja razina buke na širem prostoru grada Omiša, a uz to bi ostale nedirnute i sve pejzažne vrijednosti ovog dijela Poljica, Omiša i kanjona Cetine. Štoviše, nedaleko od buduće ‘petlje’ predviđena je i lokacija za novi vrlo atraktivan vidikovac koji bi kanjon Cetine ‘imao na dlanu’.
I napokon, realizacijom čvora „Omiš“ sukladno predlošku br. 2 došlo bi do djelomičnog prelociranja završnog dijela cijevi tunela poznatog pod nazivom ‘iz ničega u ništa’, pa bi završni dio postojeće cijevi površine cca 2.000 m2 bio raspoloživ za smještaj svih potrebnih interventnih službi, a uz to bi se osiguralo i ono najvažnije – sigurnosni izlaz iz tunela za slučaj nužde.
Zaključno, i nakon svih iznesenih argumenata u prilog varijanti čvora „Omiš“ kakvog zagovaraju domaći stručnjaci, još uvijek ne tvrdimo da je ponuđeno rješenje idealno ili najbolje, ali svakako je bolje od službenog prijedloga i zavrijeđuje vašu i ‘službenu’ pozornost, pa je prosto neshvatljivo da se u ovom životno važnom pitanju i stručna i laička javnost već godinama ponašaju po obrascu ‘psi laju, a karavane prolaze’. Dokle, gospodo iz Hrvatskih cesta d.o.o.? Dokle, dragi naši Omišani i još draži Poljičani?