Danas, 14. rujna 2018, održane su dvije epizode dugo iščekivane javne rasprave o Studiji utjecaja na okoliš državne ceste D8, dionica čvor TTTS – čvor Stara Podstrana – čvor Krilo Jesenice – čvor Dugi Rat – most Cetina i to – vrlo uspješno! Kad to kažemo onda isključivo mislimo na interese državne tvrtke Hrvatske ceste d.o.o. iz Zagreba kao naručitelja Studije te tvrtku Oikon d.o.o. koja je istu izradila, dok je za žitelje Podstrane i Dugog Rata, a naročito za ‘pobunjene’ Kriljane koji su pred zgradom dugoratske općine usputno i prosvjedovali protiv izgradnje trajektnog pristaništa, sve prošlo u duhu izreke ‘di si bija, šta si radija – ništa!’
Epilog i ne čudi s obzirom da je javnoj raspravi u vijećnici Općine Podstrana nazočilo samo 15-tak zainteresiranih građana, a u vijećnici Općine Dugi Rat, i to zahvaljujući spomenutim Kriljanima, možda tek dvostruko više što je sveukupno uzevši sramotno malo s obzirom na značaj ovog infrastrukturnog objekta za budućnost cijelih Poljica, pa i šire.
I dok je raprava u Podstrani prošla u gotovo idiličnoj atmosferi bez većih uzbuđenja, tek su se predlagači Studije malo namučili smisliti koliko-toliko suvisao odgovor na pitanje predsjednika Saveza za Poljica Ante Mekinića o razlozima izostavljanja čvora „Grljevac“ kao jednog od najvažnijih i prometno najopravdanijih na cijeloj trasi, rasprava u Dugome Ratu bila je znatno žučljivija zahvaljujući Korneliji Restović, Antonieti Trgo, Tonću Ercegoviću i drugim protivnicima izgradnje čvora „Jesenice“ ili točnije trajektnog pristaništa u Krilu. Rasprava je otkrila da se projektanti trase brze ceste, kao ni autori Studije o utjecaju na okoliš, nisu baš nauživali terena koji su ‘papirnato’ obrađivali što je kod dijela nazočnih dovelo u pitanje njihovu vjerodostojnost, pa čak i namjere.
S druge strane, vjerodostojnost same rasprave kao zakonom predviđenog komunikacijskog formata između naručitelja usluga i korisnika istih koji, usput rečeno, sve to i plaćaju, doveo je u pitanje već spomenuti predsjednik Saveza za Poljica Ante Mekinić koji je i u Dugome Ratu ostao bez odgovora na upit zašto trasa brze ceste i spomenuta Studija kao strateški razvojni dokumenti nisu građanima dostupni ‘on-line’ i to s recenzijama i komentarima neovisnih stručnjaka nego im se informacije serviraju na način neprimjeren informatičkome dobu, dozirano i na kapaljku.
Spomenimo još i to da su svoju ‘činovničku’ zadaću rutinski odradili priređivači ove javne rasprave dr. sc. Mladen Perišić iz županijskog Upravnog odjela za komunalne poslove, komunalnu infrastrukturu i zaštitu okoliša, dipl. inž. građ. Željko Koren iz tvrtke Oikon d.o.o. kao voditelj izrade Studije, dipl. inž. građ. Neven Matijević iz Hrvatskih cesta d.o.o. kao voditelj Poslovne jedinice Split dok se niz drugih resornih stručnjaka, zbog rasprave koja se posve rasplinula, nije stigao ni predstaviti.
Sve u svemu, kako rekosmo na početku, ‘di si bija, šta si radija – ništa!’ Brza cesta ide dalje. Dokle, kakva i na koji način, ne znamo kao što to ni dosad nismo znali!